Loopbaanontwikkeling op Durendael: De week van Zorg en Welzijn

We kenden in het voortgezet onderwijs al ‘De week van de Franse taal’ en ‘De week van de biologie’. Op Durendael komen daar nog een heleboel speciale weken bij. Dit schooljaar zetten we namelijk elke week een ander vak in het zonnetje tijdens ‘De week van…’  Docenten besteden dan de hele week in alle klassen extra aandacht aan hun vak. 

Veel afwisseling, veel praktijk en veel beroepen

Afgelopen week was het de week van Zorg en Welzijn. Docenten Marlon Gerrits en Kim Haneveer geven les op het Plein waar de praktijkruimtes van Durendael zich bevinden.Zij vroegen hun leerlingen van het vmbo wat zij zo leuk vinden aan Zorg en Welzijn. Dit is wat ze antwoordden: 

  • 'Je krijgt veel praktijklessen'
  • 'Er is heel veel afwisseling, elke dag is hier wat anders te beleven.'
  • 'Je werkt met mensen en kunt veel verschillende beroepen kiezen met deze richting.
  • 'Je bent met je handen bezig'
  • 'Je kunt hier ontdekken wat je echt leuk vindt om te doen wat bij je past'.
  • 'Ik wil later misschien iets met eten doen, dus de kooklessen vind ik heel leuk'.
  • 'Wij mochten de baby van de  juf in bad doen.'

Initiatief van het decanaat

Decanen Addie Hermans (vmbo) en Marjolein van Gorp (havo/vwo) vinden dat in principe alle docenten een belarigrijke rol kunnen spelen in de loopbaanontwikkeling van leerlingen. Addie: ‘Vakdocenten zijn belangrijke ambassadeurs. Zij zijn als geen ander in staat hun eigen vak te promoten. Voor leerlingen kunnen zij daarom een belangrijke rol spelen in hun loopbaanontwikkeling en keuzeproces. Dit geldt ook zeker voor leerlingen op het vmbo. Daar is het loopbaandossier zelfs onderdeel van het eindexamen.’

Rol voor docenten

Marjolein voegt daaraan toe: '‘Loopbaanontwikkeling is veel meer dan het kiezen van de juiste vervolgopleiding, ‘Het is belangrijk dat leerlingen stapsgewijs aan het denken worden gezet over hun loopbaan en de keuzes voor een profiel of bepaalde vakken. Docenten kunnen dit stimuleren door vragen te stellen. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: Wat kun je met dit vak? Waarvoor heb je het nodig? In welke opleidingen en beroepen kom je het vak tegen? Waarom is het interessant enzovoort.’