De jaarlijkse 'doe dag'.

Donderdag 27 september is het weer tijd voor de jaarlijkse ´doe dag´ waar verbinding en samenwerking tussen jongeren van 2College EOA Oisterwijk en 2College Durendeal Oisterwijk centraal staat! 

Gedurende deze dag kunnen de leerlingen in gemixte groepen verschillende workshops volgen.

Activiteiten en programma:
10:30 uur Welkom 
11:00 uur Ronde 1: Activiteitenprogramma
12:00 uur Lunch
12:45 uur Ronde 2: Activiteitenprogramma
13:45 uur Ronde 3: Activiteitenprogramma
15:00 uur Groepsfoto

Tijdens de verschillende activiteitenrondes hebben de leerlingen onderstaande workshops gevolgd:
1. Djembe (muziek)
2. Voetbal
3. Koken
4. Verven
5. Oud Hollandsche spelen: o.a. Blikgooien, sjoelen, jeux-de-boule.
6. Henna

AZC Oisterwijk open dag 22 september

Op 22 september (2018) is weer de jaarlijkse opendag geweest op het AZC terrein in Oisterwijk.

Verbinding staat centraal bij de open dag. Het is de uitgelezen kans om eens te zien hoe het leven er in een asielzoekerscentrum uitziet, maar ook om de bewoners te ontmoeten. 

Ook zijn de deuren van onze school geopend tijdens deze dag. Nasira laat in de bijgevoegde video een stukje van 'het leven' op het AZC terrein in Oisterwijk zien. Hierbij zie je ook enkele beelden van onze school 2College EOA Oisterwijk.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=-iVm4XXN4YM

Cinekid festival op het AZC Oisterwijk

"Een week lang dompelen de kinderen van het azc in Oisterwijk zich onder in de wereld van de cinema. Cinekid, De Vrolijkheid en de VPRO hebben de handen voor dat programma in elkaar geslagen".

De VPRO produceert in samenwerking met de vrolijkheid en kinderen uit het AZC een serie: 'Zara en de magische kicksen', doe is het verbreken met vertier en creativiteit voor kinderen van de sleur op asielzoekerscentra. 

Enkele (oud)leerlingen van 2College EOA Oisterwijk spelen en werken mee aan deze serie. In de herfstvakantie is deze serie afgemaakt. De zes afleveringen werden vertoond op het festival van Cinekid in Amsterdam. Vanuit alle azc's die mee hebben gewerkt, vertrokken bussen met kinderen richting het festival ,,Zo konden ze op een groot scherm zien wat ze met z'n allen hebben gepresteerd."

Zie onderstaande link hoe deze gave dag eruit zag voor onze leerlingen:
www.youtube.com/watch

Op woensdag 7 november is de oude website verdwenen om plaats te maken voor deze nieuwe website. Je vindt op een gemakkelijke manier dat wat je zoekt en je wordt op de hoogte gebracht van allerlei zaken die voor leerlingen en ouders belangrijk zijn. De nieuwe website is al voor een groot gedeelte ingericht en enkele pagina’s zullen in de komende tijd, daar waar dat mogelijk is, worden aangevuld en verbeterd.

Bezoek de website met regelmaat, gebruik hem en geniet ervan.

De komende tijd zullen we nog kleine verbeteringen doorvoeren. Heeft u nog verbetertips neem dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

 

Ad Poulisse
Rector 2College

De agenda's zoals getoond op onze website, geven nog steeds niet de juiste informatie weer. De klacht ligt bij de leverancier. Het probleem is helaas nog niet opgelost en duurt langer dan verwacht. We hopen dat het maandag 19 november a.s. is opgelost.

Bezoek aan de molen en bakkerij Robèrt

Op 15 november zijn wij met Ajax en ISK3 naar de molen in Oisterwijk geweest. Molenaar Huub en meneer Frans lieten ons goed zien hoe een molen precies werkt. Na afloop kregen wij iets te drinken en een molenkoekje. Daarna gingen wij op bezoek bij Robèrt, de bekende bakker van ״Heel Holland bakt”. Daar konden we goed zien hoe brood, koekjes en ander heerlijk gebak gemaakt wordt. Robèrt wilde graag met ons op de foto en hij nam daar ruim de tijd voor. De leerlingen vonden het allemaal heel erg leuk om met iemand van de Nederlandse televisie op de foto te staan. Ons uitstapje naar de molen en naar bakkerij Robèrt was een groot succes!
 

Uitstapje naar het Natuurmuseum in Tilburg

Op woensdag 21 november is Ajax naar het Natuurmuseum geweest. Het was helemaal niet druk dus we hebben alles heel goed kunnen zien. Als eerste hebben we de potvis bekeken. Wat een joekel is dat! Daarna zijn we naar de menselijke schedels gegaan. We hebben met schedels van homo erectus en homo sapiens in onze handen op de foto gestaan. We hebben ook heel veel andere opgezette dieren bekeken, het was heel erg gezellig en leuk!

De school: letterlijk een toevluchtsoord

Met dank aan Lucy Reijnen dat we haar artikel mochten publiceren.

Via deze link ga je naar het artikel

Op dinsdag 18 december zijn we met de hele school op bezoek geweest bij het Koning Willem 1 College in 's-Hertogenbosch. Leerlingen van de afdeling sociaal maatschappelijke studies hadden 5 leuke activiteiten voorbereid voor onze leerlingen. Deze activiteiten waren zorgvuldig uitgekozen. In november, tijdens een bezoek aan onze school, is namelijk aan onze leerlingen gevraagd wat zij leuk zouden vinden om te doen. Onze leerlingen hebben getrommeld, gedanst, gekookt, geknutseld en gevoetbald. Alle leerlingen, ook de leerlingen van het Koning Willem 1 College, waren erg enthousiast. Leerlingen van het Koning Willem 1 College heel erg bedankt voor jullie fantastische inzet! Het was een leuke dag, zeker voor herhaling vatbaar

Heb je bezwaar tegen een van de geplaatse foto's in dit nieuwsbericht? Stuur een email naar erp.a@verwijder-dit.2college.nl.

Afgelopen donderdag hebben we met alle leerlingen van de school Kerst gevierd. De leerlingen hebben allemaal hun steentje bijgedragen om er een mooie en gezellige avond van te maken. De aula was prachtig versierd met kerststerren die elke leerling zelf gemaakt heeft. Ook hebben leerlingen zelf gerechten gekookt die we vervolgens samen hebben opgegeten. Alle collega's hebben de leerlingen toe gezongen met een kerstlied, vervolgens hebben verschillende leerlingen opgetreden en werd er enthousiast gedanst!

Het was een erg leuke en gezellige avond! Wij wensen iedereen een fijne Kerst toe en een gelukkig nieuwjaar!

De nieuwe telefoonnummers

Op 22 januari is de omzetting van de telefonie van 2College afgerond. Op de website bij contact treft u de juiste nummers aan.

2College EOA Oisterwijk 
T 088 023 26 50

De laatste les voor het weekend hebben we met alle leerlingen geschaakt in de aula.

Tom is speciaal voor onze leerlingen naar school gekomen om ze te leren schaken. Wat een succes, alle leerlingen gingen enthousiast aan de slag! Schaken is erg moeilijk, maar het ging heel goed.

Het was een gezellige en vooral leerzame middag, fijn weekend allemaal!

14 februari was er op het AZC-centrum een aangekondigde stroomstoring. Om de tijd op een leuke manier in te vullen zijn wij met Ajax naar de Posthoorn gegaan om te midgetgolfen. Eerst hebben we taart of een warme wafel met kersen gegeten in het restaurant, met wat te drinken erbij natuurlijk. De leerlingen moesten zelf in het Nederlands bestellen en dat was voor Baraa, Baraa, Hydar, Khaled en Ibrahim best spannend omdat zij nog maar 1 week in Nederland zijn. Gelukkig konden Yonas, Munir en Hasamat goed helpen. Daarna zijn we gaan midgetgolfen, de zon scheen en het was gelukkig niet koud. Hasamat is onze kampioen geworden, hij heeft de beste score behaald.

Willem ll had deze dag Food & Facilities. Voor 10 uur hebben we een lekker club sandwich gemaakt, toen we gingen eten viel de stroom uit. We hebben toen bij kaarslicht gegeten. Daarna zijn we met de fiets naar Oisterwijk gegaan, we hebben een bezoek gebracht aan de bakker "bij Robért". Heel indrukwekkend om te zien hoe al het lekkers wordt gemaakt! Daarna hebben we koffie en thee gedronken bij een cafe die hun eigen koffiebonen branden, erg lekker.

We hebben het heel gezellig en leuk gehad met zijn allen. Nog een keer een stroomstoring zouden wij dus helemaal niet erg vinden.

De benoeming van Leon Spaan is tot stand gekomen in overleg met de directie van 2College, de medezeggenschapsraad en de raad van advies van de school.

Dhr. Spaan startte zijn onderwijsloopbaan in 1988 als docent scheikunde en biologie, onder andere op de Stefanus Mavo en het Cobbenhagencollege in Tilburg. In april 2000 werd hij lid van de centrale directie van het Mill Hill College in Goirle. Vanaf januari 2006 is hij rector van het Jacob-Roelandslyceum in Boxtel. Sinds november 2009 is Leon Spaan algemeen directeur en rector van OMO Scholengroep Boxtel, waar naast het Jacob-Roelandslyceum, ook het Baanderherencollege vmbo en Baanderherencollege pro onder vallen.

De nieuwe rector studeerde scheikunde en biologie aan het Mollerinstituut en MO-B scheikunde aan de Fontys Hogescholen. Aan de Rijksuniversiteit Utrecht, faculteit chemie, studeerde hij in 1995 af in de richting chemiedidactiek met als bijvak beleid en management. Naast zijn werk heeft hij meerdere opleidingen en cursussen gevolgd, onder meer op het gebied van management, psychologie, financiën, ICT en onderwijs, kwaliteits- en arbobeleid.

Momenteel is hij ook vicevoorzitter van het bestuur van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs De Meijerij in ‘s-Hertogenbosch en lid van de raad van toezicht van Stichting Signum, een bestuur voor primair onderwijs.

Leon Spaan is 54 jaar, geboren in Udenhout. Hij is gehuwd, heeft twee kinderen en woont in Biezenmortel.

Op 21 februari hebben wij op school een internationale culturele dag gevierd. De leerlingen werden ingedeeld in 6 groepen, ieder bij zijn eigen nationaliteit. En dat zijn er heel wat: Eritrea, Syrië, Afghanistan, Marokko, Irak, Hongarije, Roemenië, Gambia, Turkije en Libanon.

Alissa en Jan, onze kookdocenten, hebben samen met de leerlingen heerlijk gekookt zodat wij allen gezamenlijk konden lunchen. Behalve gekookt werd er gesport, gedanst, muziek gemaakt, vlaggen en posters gemaakt en een prowise presentatie van het eigen land in elkaar gezet. De leerlingen hebben deze presentaties aan elkaar laten zien. Het was een heel geslaagde dag!!

Het laatste lesblok van de dag was gereserveerd voor het open podium. De leerlingen van Durendael hebben verschillende instrumenten gebruikt zoals de piano, meerdere ukelele en een klarinet. Voor onze leerlingen was dit erg mooi om naar te luisteren en te kijken. Na alle optredens van de leerlingen van Durendael was het tijd voor onze leerlingen! Verschillende liedjes werden gezongen, zowel samen als alleen. Ook hebben onze leerlingen een instrument gebruikt namelijk de djembe.

Iedereen was erg enthousiast, er werd meegezongen en geklapt. Wij willen de docenten en leerlingen bedanken die dit hebben mogelijk gemaakt! Het was een mooie afsluitingen van de week en we hopen vaker leerlingen van Durendael op bezoek te krijgen!

 

Vandaag was het carnavalsviering op school. Dit hebben we gevierd met verschillende workshops zoals verkleden, oudhollandse spelen, slingers en posters maken. Na de workshops hebben we onze buik gevuld met heerlijke soep en lekkere warme pannenkoeken.

Aan het eind van de dag kregen wij een optreden van Peer en Micheal. Onze leerlingen werden bij het optreden betrokken, wat erg leuk was! Ze hebben samen met Peer en Micheal gedanst en tjembe gespeeld.

Start van de dag

De leerlingen hadden in de week voorafgaand aan het event van de organisatie via ons een informatiebrief ontvangen, in het Tigrinya.

De dubbeldekker bus was die ochtend vanuit Roosendaal en via Bergen op Zoom naar Oisterwijk gekomen. Een leuk weerzien van oud-leerlingen Loula en Abraham, Yafet en Bana die ook in de bus zaten. We worden ontvangen op het bordes door twee Eritrese dames. De voertaal is Tigrinya met af en toe vertaling in het Nederlands, voor ons docenten.  

De ochtend brengen we door met koffie/thee, de workshop en de lunch. De middag zitten we in het theater van het landgoed ‘De Kapschuur’ voor de voorstelling.

De workshop

Shewit Ghebreamlak van Brugzit V.O.F. is onze workshopleidster. Geboren in Nederland maar ze heeft Eritrese ouders, met elkaar spreken ze Nederlands en Tigrinya. Omdat de workshop in het Tigrinya wordt gegeven zijn de rollen omgedraaid en voelen de docenten hoe het is om de taal niet te verstaan.

Anders - Hetzelfde

Alles is anders voor de leerlingen  hier in Nederland. Het ergste? “Dat we niet meer zo een praatje kunnen maken. Zo anders!” De taal dus maar ook school is anders.  “In Eritrea slaan de docenten de kinderen”.

“De handgroet” In Eritrea  tik je 5 keer de binnenkom van je rechterschouder aan die van degene die je groet. “Hetzelfde is dat je elkaar groet met drie kussen”.  “Dat er muziek is”. “Dat je liedjes zingt”.  

Leerlingen vertellen wat er anders is en waar ze zich dan voor schamen: “Als je met een groep Eritreeërs in de trein zit en iemand van jouw groep praat te hard zodat de hele coupé er last van heeft (want in Nederland is iedereen stil in de trein)”.

Er wordt niet alleen uitgebreid bij stilgestaan maar ook alle woorden schrijven ze op het papier. Er is veel interactie tussen Shewit en de groep. Zo moeilijk dat het is om dit te bespreken in de klas, zo gemakkelijk gaat het nu! Het is duidelijk dat iedereen leert, bijvoorbeeld op het vlak van de sociaal-emotionele ontwikkeling, hoeveel kwartjes er vallen bijvoorbeeld op het gebied van de (mis)communicatie. Natuurlijk reageren ze ook net als pubers reageren. Sommige woorden in het Tigrinya  - dunna is beleefd – schrijven wij ook even op!

Ook sommige feestdagen zijn hetzelfde in Eritrea en andere feestdagen die we in Nederland vieren zijn nieuw. De kinderen die er al wat langer zijn, kennen ze wel. Begrippen: Festa, Pasica (Pasen), Sinterklaas, Kerst, Het Nieuwjaar, Bevrijdingsdag, Koningsdag.

Ter voorbereiding op de dramavoorstelling “Onderweg naar thuis”, komen in een mindmap begrippen als reizen, reiziger, koffer, op tijd, te laat, trein, spoor, conducteur, noodrem, vertrekken aan bod. Ook de omroepstem op het perron ontbreekt niet. Samenwerken is geboden om begrip te krijgen, ervaringen te delen en te lachen, om misverstanden het hoofd te bieden, ongemakken te overwinnen etc. Daar krijg je een flinke boost van.

 De voorstelling

De voorstelling is in het Nederlands , met soms een lied of een stuk tekst in het Tigrinya. Alle 5 acteurs zingen ook een lied. Drie Nederlandse acteurs spelen mee en twee die beide talen -  Nederlands en Tigrinya - spreken. Een geluidstechnicus is ook aan het werk.  Een mooie, professioneel uitgevoerde voorstelling van ongeveer 50 minuten. Het verhaal is een treinreis als een metafoor voor het  leven zelf waarin iedereen onderweg is, elkaar ontmoet en mag zijn wie hij of zij werkelijk is. De begrippen van de ochtend komen terug. Het maakt dat de leerlingen het goed kunnen volgen; ze blijven tot de laatste minuut geboeid.

Een van de vrouwelijke actrices zingt een mooi lied over Moeder in Tigrynia. Een meisje schiet vol en krijgt een schouderklopje van de zangeres terwijl ze zingt. Dat komt aan! “Thuis is waar het goed met je gaat”. “Waar je je hoofd neerlegt op de schoot van de ander”. Een poes is (als) een kind als jij ervan houdt”. “Verdriet is verdriet”.  En, op het einde:  “Het kan zijn dat uw bagage wat lichter voelt, omdat we samen gedeeld hebben”.

Er is geen tijd meer voor het nagesprek met de leerlingen helaas. Met Shewit van Brugzit praten wij ook nog even na. We concluderen: “ Geef deze leerlingen de keuze uit dingen en vraag niet wat ze zelf willen want dat hebben ze nooit geleerd / nog niet geleerd.. Dus open vragen zijn heel moeilijk om te beantwoorden. De leerlingen hebben buiten een spontane meet and greet met de Eritrese actrice Shewit Tesfahuney van New Dutch Connections en de jongens gaan met haar op de foto. Ze vertelt dat ze zes jaar geleden zelf ook als AMV-er in Nederland is gekomen en ze volgt nu een toneelopleiding. Ze organiseert vanuit New Dutch Connections vanaf maart een empowermenttraining van 3 maanden op woensdagavonden in Tilburg samen met het Zuidelijk Toneel voor en met Eritrese jongeren!

Over de hele dag hangt een soort relaxtheid die ook past bij onze leerlingen. Het is in alle opzichten hún dag.

Dankjewel Shewit Ghebreamlak, Marcelle van den Broek, Betty Kant, Els Schults, de mensen van de Herman van Veen Foundation, de buschauffeur, en de collega’s van de zusterscholen van 2College EOA in Bergen op Zoom en Roosendaal.

http://www.hervanvanveenartscenter.com

 

 

Op 18 april hebben wij op onze school Pasen gevierd. We begonnen met een bingo, iedereen deed goed mee en gelukkig kreeg iedereen ook een prijsje. Daarna was er een lekkere lunch, klaargemaakt door Meneer Jan en Alissa met hulp van Valentijn. Er was soep, maar er waren ook broodjes, salades en ander lekkers. Het zag er fantastisch uit! Na de lunch was er een optreden door Xisco entertainment. Xisco en zijn collega gaven een spetterende breakdance show. Na de show mochten alle leerlingen in verschillende workshops hun eigen kunsten op het gebied van breakdance laten zien. Het was allemaal superleuk en gezellig! Het was een fijne dag.

Informatie over de aanpassing

Voor het schooljaar 2019-2020 is de ouderbijdrage iets aangepast. Alle leerlingen van klas 1 betalen
€ 75,- en voor hen geldt niet de kortingsregeling. Alle leerlingen van klas 2 en hoger betalen conform de oude regeling € 100,- en voor hen geldt de korting van € 10,- als zij een broertje of zusje op 2College hebben

Samen leren en ervaren

Op donderdagmiddag 23 mei kwam Jolanda met haar geleidehond Fem bij ons op bezoek. Jolanda is de vrouw van meneer Erik. Zij is slechtziend en haar hond Fem helpt haar om toch zelfstandig (dagelijkse) dingen te doen. Meneer Erik liet ons allemaal ervaren hoe het is om slechtziend te zijn. Leerlingen werden geblinddoekt en moesten zo rondlopen, ze moesten ook proberen een glaasje water in te schenken. Fem was erg op haar gemak bij ons, dat was wel bijzonder. Het was een leerzame middag. Meneer Erik bedankt voor de leuke leerzame les, en Jolanda en natuurlijk ook Fem, heel erg bedankt voor jullie bezoek. Graag tot een volgende keer.

Gaat u dit jaar met uw kinderen op vakantie naar het buitenland? Zorg dat u goed voorbereid bent en dat u en uw kinderen gevaccineerd zijn. Want…ook voor landen rond de Middellandse Zee zoals Marokko en Turkije, maar ook voor landen verder weg zoals Kaapverdië of Indonesië adviseren wij vaccinaties tegen o.a. besmettelijke geelzucht (hepatitis A).
Kinderen kunnen deze ziekte gemakkelijk oplopen. De ziekte kan zich na terugkomst van vakantie via de toiletten, deurklinken, kranen en handdoekjes op kindercentra en crèches verspreiden. Hierdoor worden meer kinderen ziek en vervelender nog: zij nemen het op hun beurt weer mee naar huis met vervelende gevolgen voor de ouders en broertjes/zusjes. Met goede voorbereidingen en een vaccinatie zijn veel gezondheidsproblemen te voorkomen. Meer informatie over geelzucht en andere reis-gerelateerde ziekten vindt u op de website van GGD Reisvaccinaties.
Kijk op de website www.ggdreisvaccinaties.nl welke adviezen er gelden. U kunt eenvoudig online een afspraak maken bij een GGD in uw regio. Download de app GGDreistmee.

Naar boven

Om voor het komende schooljaar een laptop te bestellen bij the Rent Company dient u onderstaande link te gebruiken

Folder TRC

Het is de laatste dag van het schooljaar voor de jongeren van onze school op het AZC-terrein, 2College EOA Oisterwijk. We hebben een schooluitje met alle leerlingen bij midgetgolfbaan De Posthoorn. Van enkelen van hen nemen we vandaag ook afscheid. Dit is hun allerlaatste uitstapje met ons.

Het is nooit leuk om afscheid te nemen, maar in dit geval zijn wij, de docenten, vooral ook blij en trots. Deze leerlingen gaan ons niet zomaar verlaten, ze gaan een grote stap maken om hun toekomstdromen te verwezenlijken.

Samuel uit Eritrea die naar het Baanderherencollege in Boxtel gaat: ‘’Ik wil graag automonteur worden.” “En ik politieman.” zegt zijn broer Alec, die met hem mee zal gaan. Rawaan uit Syrië gaat naar het Entreecollege in Tilburg. Ze wil graag mensen helpen, ze wil ziekenverzorgende worden. Het kost geen moeite om ons voor te stellen dat dit ook gaat lukken.

Ze hebben twee jaar hard gewerkt aan hun Nederlands en aan andere vakken die belangrijk zijn om je plek in Nederland te kunnen vinden. Nu zijn deze leerlingen klaar voor een vervolgstap. Andere scholen in Tilburg, Boxtel en Oisterwijk zullen hen verder helpen met hun toekomstplannen.

“Ik vind het spannend om naar de Rooi Pannen in Tilburg te gaan, “zegt Sude, die chef-kok wil worden. “Allemaal nieuwe kinderen, docenten en lessen”. Ja, dat vinden de andere kinderen ook. Het was zo leuk en vertrouwd op deze school.

Spannend, ook voor de docenten! Gaat het ze lukken? Ach, het komt vast wel goed. En mocht het bijvoorbeeld niet meevallen op 2College Durendael om de aansluiting bij de lesstof te vinden omdat de taal nog moeilijk is, dan krijgen ze extra ondersteuning.  Docenten van Durendael en onze school werken hierin samen. Leuk, dan kunnen we ze nog een tijdje blijven volgen.

Net als Taim en Najwa, leerlingen die ons vorig schooljaar hebben verlaten. Ze komen nog regelmatig op het AZC om hun vrienden te ontmoeten en hun positieve ervaringen op Durendael met ons te delen. 

De broers Samuel en Alec zullen we sowieso nog regelmatig terugzien op het AZC, waar ze wonen met hun familie in afwachting van geschikte woonruimte. We zijn benieuwd naar hun verhalen over de nieuwe school. We hopen op positieve geluiden. Want dat motiveert ons en zeker ook de andere leerlingen die nog elke dag hard werken aan hun Nederlands. Die blijven gelukkig nog een tijdje onder onze hoede.

Het is een mooi moment hier bij de Posthoorn. Een leuke activiteit met alle leerlingen samen in deze prachtige omgeving. We kijken terug op een fijn schooljaar en kunnen allemaal tevreden de zomervakantie ingaan.

Vanaf donderdag 22 augustus rond 21.30 uur is er een nieuw programma te zien bij BNNVARA op NPO 3. In het BNNVARA-programma Grenzeloos Talent volgt Filemon Wesselink twaalf vluchtelingen die wegens oorlog en geweld huis en haard moesten verlaten. In hun moederland waren ze succesvol en gingen ze stuk voor stuk een mooie toekomst tegemoet. Nu in Nederland moeten ze van voor af aan beginnen, proberen ze een nieuw bestaan op te bouwen en ook hier hun droombaan te verwezenlijken.

Hun diploma’s en ervaring blijken in veel gevallen niet veel waard in Nederland, de taalbarrière zorgt voor moeilijke en soms ook hilarische momenten en het gemis naar het thuis dat ze voor de oorlog hadden, zorgt voor een extra ballast op hun weg naar Nederlands succes.

Grenzeloos Talent laat zien hoe deze nieuwkomers met vallen en opstaan toewerken naar een baan in Nederland. Ze voeren gesprekken met mogelijke bedrijven en organisaties, lopen stage en onderzoeken welke stappen ze moeten zetten om uiteindelijk hun droombaan te vinden. Een weg vol teleurstellingen, afwijzingen, maar gelukkig ook successen. Lukt het de twaalf vluchtelingen hun droom te verwezenlijken in een nieuw land, met een nieuwe taal en met nieuwe culturele codes?

Filemon Wesselink: “Het is ongekend ellendig wat de deelnemers van Grenzeloos Talent allemaal meegemaakt hebben. Maar ik denk wel dat het een fout is dat ze vaak alleen gezien worden als slachtoffer, het zijn bovenal mensen met enorm veel potentie. Wat ik tijdens het draaien van dit programma ontdekt heb, is dat ‘de vluchteling’ waar we het altijd over hebben, helemaal niet bestaat. Het zijn namelijk ook allemaal hele verschillende type mensen, met verschillende achtergronden en verschillende competenties en talenten.”

Bron: BNNVARA/BM

Afscheid Ad Poulisse

Op vrijdag 30 augustus jl. nam Ad Poulisse afscheid als rector van 2College. Het afscheid vond plaats in de aula van locatie 2College Durendael. Ad Poulisse gaat met pensioen. Hij wordt opgevolgd door Leon Spaan.

Herfstwandeling 10 oktober

Wat hadden we vandaag geluk met het weer! De zon scheen tijdens onze jaarlijks herfstwandeling terwijl er regen voorspeld was. De regencapes konden we dus op school laten, en de pennen en opdrachtkaarten met foto’s over de herfst gingen mee. Drie groepen vertrokken een half uur na elkaar, elk begeleid door twee leerkrachten. Rode pijlen op de bomen wezen de weg door de Oisterwijkse bossen. Onderweg waren foto’s te zien over de herfst. De leerlingen zochten de bijpassende foto op hun blaadje en schreven de woorden over.

In de lessen praten we al een paar dagen over de herfst en is er geoefend met de nieuwe woorden. En vandaag hebben we de dingen in het echt gezien: prachtige vliegenzwammen, tamme kastanjes, eikels, beukennootjes en zelfs een eekhoorntje. Terug op school was er heerlijke bonensoep met belegde broodjes. Even uitrusten van het wandelen, en daarna nog een creatieve workshop en een herfstquiz. Een gezellige, leuke dag voor iedereen. En wat moet het bijzonder zijn om zo je eerste herfst in Nederland mee te maken!   

Taalproject "ZIN"

De Eritrese dag in Soest is een taalproject van de Stichting Herman van Veen Arts Center Fonds. Het is een interactieve voorstelling en een vernieuwend lesprogramma die de ‘zin’ en het geluk van communiceren aan wil reiken aan vluchtelingen die de Nederlandse taal moeten leren. 

ZIN is een interactieve voorstelling en een vernieuwend lesprogramma die de ‘zin’ en het geluk van communiceren aan wil reiken aan vluchtelingen die de Nederlandse taal moeten leren. Het project bestaat uit een theatervoorstelling en een daaraan gekoppeld lesprogramma. De doelgroep gaat hier voorafgaand aan en na afloop van de voorstelling mee werken. Het project onderscheidt zich mede daarmee van het bestaande aanbod aan educatieprogramma’s en is daarbinnen tegelijkertijd eenvoudig inpasbaar.

WAAROM

Vele duizenden jonge volwassenen uit Eritrea zijn de afgelopen jaren naar Nederland gekomen, gevlucht voor de wreedheden van het totalitaire regime. Voor deze groep is het moeilijk om te integreren en goed in te burgeren. In de eerste plaats komt dit omdat een groot deel – in tegenstelling tot de meeste Syrische vluchtelingen – niet of nauwelijks geschoold zijn en de verschillen tussen Eritrea en Nederland zo groot zijn. Eritreeërs komen veelal van het platteland en lopen ver achter op het gebied van educatieve ontwikkeling en sociale vaardigheden. Dat maakt de integratie in en de deelname aan de Nederlandse maatschappij moeilijk. Minstens vijftig procent van de Eritrese vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben, zijn aangewezen op een bijstands- uitkering. Met het theater- en lesprogramma willen we een steentje bijdragen om deze groep zoveel mogelijk helpen hun weg in onze gemeenschap te vinden. 

HOE

Op het Herman van Veen Arts Center zullen jonge en talentvolle acteurs/zangers/dansers voor en met de vluchtelingen een vrolijke taalkomedie spelen. Herkenbare situaties en thema’s passeren hierin de revue en op die manier bieden we de simpele ‘zin’ van het communiceren aan. De deelnemers volgen eveneens een lesprogramma op deze locatie. Deze worden gegeven door taaltrainers van o.a. Stichting Lemat.

WIE

Het Herman van Veen Arts Center is de spil van het project en ontwikkelt de voorstelling in nauwe samenwerking met organisaties die werken met de doelgroep.  Van het lesprogramma en de voorstelling maken we eveneens een digitale versie die voornamelijk gebruikt zal worden door het middelbaar beroepsonderwijs. Op die manier bereiken we een veelvoud aan mensen waarbij de ervaring met de eerste groep deelnemers een bepalende leidraad is.  

Voor de leerlingen die niet mee naar de Eritrese dag in Soest gingen is er ook een educatieve dag georganiseerd, het Natuurmuseum.

Het was helemaal niet druk dus we hebben alles heel goed kunnen zien. Als eerste zijn we naar de tentoonstelling van de ijstijd gegaan. Meneer Jan heeft zich daar verkleed als holbewoner. Veel leerlingen wilden zich toen ook graag als holbewoner verkleden. Hierna hebben we de potvis bekeken. Vervolgens zijn we naar de menselijke schedels gegaan. We hebben met schedels van homo erectus en homo sapiens in onze handen op de foto gestaan.  We hebben ook heel veel andere opgezette dieren bekeken, het was heel erg gezellig en leuk!

Tijdens de les beeldende vorming zijn leerlingen creatief bezig geweest om een eigen schort te ontwerpen. Het is voor onze leerling belangrijk om naast het leren van de Nederlandse taal ook bezig te zijn met ontspanning en creativiteit.

Tijdens de les leren leerlingen onderandere kritsch denken, samenwerken en geeft het ruimte voor vrijheid en autononomie. Het gaat er daarbij om dat leerlingen de kans krijgen om fouten te maken, te reflecteren opzich zelf en op andere, vragen te stellen, antwoorden te bedenken en uit te proberen.

De leerlingen en hun begeleiders kwamen kennismaken met de leerlingen van het EOA. Daarnaast wilden ze, ter voorbereiding op ons bezoek aan het Koning Willem I College op 16 december, ideeën opdoen voor de invulling van deze dag. Er werden veel leuke activiteiten opgenoemd, zoals voetballen, eten koken, dansen, zingen, koekjes bakken en spelletjes spelen. We zijn erg benieuwd wat de leerlingen van het Willem I College allemaal voor ons op touw gaan zetten!

We sloten het bezoek af door samen te luisteren naar en te dansen op muziek uit onder andere Gambia, Eritrea en Turkije; de landen waar onze leerlingen en de leerlingen van het Willem I College (een deel van) hun roots hebben liggen.

Wij kijken uit naar ons bezoek aan het Willem I College op 16 december!

16 december was het dan eindelijk zover; we gingen naar het Koning Willem I college in Den Bosch. Toen we rond tien uur met de bus aankwamen, werden we enthousiast onthaald door een groep leerlingen die ons, onder het genot van wat drinken, het programma hebben verteld.

In groepen hebben we afwisselend gekookt, gedanst en geverfd. Bij de vierde activiteit mochten de leerlingen kiezen tussen visagie en het spelen van spelletjes. Alle activiteiten werden begeleid door leerlingen van het Koning Willem I college die wij op 26 november al ontmoet hadden, toen zij een bezoek aan onze school brachten.

Samen hebben we o.a. gedanst op muziek uit Nederland, Turkije en Eritrea. We hebben vlaggen, hartjes en kerstbomen geschilderd, nagels gelakt en ganzenbord gespeeld. Ook het bakken van koekjes, appelflappen en croissantjes was een groot succes. En het versieren ervan was des te leuker! Aan het einde van de ochtend hebben we de zelfgebakken lekkernijen gezamenlijk opgegeten.

De leerlingen, en docenten, van het EOA hebben zich erg vermaakt. Met gelakte nagels en een volle buik gingen we weer naar huis. Het was een erg leuke dag voor iedereen. En wie weet zien we elkaar volgend jaar weer!

 

Op vrijdag 20 december hebben we een bezoek gebracht aan 2College Ruivenmavo in Berkel-Enschot. We werden gastvrij ontvangen met koffie of thee en een versnapering. Daarna kregen we een rondleiding door de school. In de Aula waren leerlingen die spullen verkochten voor het goede doel. Wij gingen met z’n allen naar de sporthal waar de meeste leerlingen de sportieve strijd aan gingen met de leerlingen van de Ruivenmavo. Dat sport verbroedert werd eens temeer bewezen. Enthousiast namen we deel aan de verschillende sporten. We konden kiezen uit hockey, voetbal, trefbal met doelen, tafeltennis en badminton. De leerlingen die zich niet met sporten bezig hielden gingen samen verfgieten op canvas. Een leuke knoeien met verf activiteit. Al met al een geslaagde ochtend die voor herhaling vatbaar is.

Op woensdag 5 februari was er op onze school een hele gezellige en leuke culturele dag. Op die dag besteden wij extra aandacht aan alle landen waar onze leerlingen vandaan komen. We hebben vlaggen en posters gemaakt. Elke leerling kon de vlag van zijn eigen land maken maar ook een poster, en daarom is onze school nu versierd met heel veel verschillende vlaggen en prachtige posters. Er is ook samen gesport en gedanst. Voordat we gingen lunchen hebben de leerlingen nog met behulp van een eigengemaakte powerpoint- of prowise presentatie verteld over hun vaderland. Een feestelijke afsluiting was de gezamenlijke lunch, met allerlei heerlijke hapjes uit verschillende landen. De lunch was klaargemaakt door de leerlingen zelf met behulp van meneer Jan en mevrouw Alissa. Het was een heel fijne dag.

We werden gastvrij ontvangen met koffie, thee en iets lekkers. De leerlingen kregen een korte presentatie  met filmpjes over het bedrijf (logistiek en transport). Ook kregen ze een demopresentatie van Ept/heftruck. Vervolgens zijn de leerlingen in 3 groepjes op pad gegaan naar bedrijven in de buurt: wasserij Newasco,  Strabeko (een poedercoatbedrijf) en Steelframe (een bedrijf dat profielen maakt voor in de bouw). Bij terugkomst bij Logistic Force sloten we af met een drankje en ontvingen de leerlingen een goodiebag met leuke producten.  

Voor de enthousiaste leerlingen van ISK1 een leerzame en erg leuke kennismaking met bedrijven in Tilburg!

In maart bestaat onze school vijfentwintig jaar! Dit hebben wij gisteren gevierd met heerlijke gebakjes en een bezoek van de burgemeester van Oisterwijk, Hans Janssen. De burgemeester was erg geïnteresseerd en heeft kennis gemaakt met onze leerlingen. Er zijn leuke gesprekken gevoerd en de leerlingen waren erg enthousiast over het bezoek van de burgemeester.

Later op de dag heeft staatssecretaris Ankie Broekers-Knol een bezoek gebracht aan het AZC. Twee van onze leerlingen hebben de stoute schoenen aangetrokken en hebben namens onze school een gebakje aangeboden aan de staatsecretaris. In de link is het artikel en de video van onze stoere leerlingen terug te zien: Staatssecretaris tegen Oisterwijk: ‘Wees trots op de opvang van asielzoekers’

Oisterwijk Nieuws heeft op 3 maart een artikel over onze school gepubliceerd, 25 Jaar AZC school in Oisterwijk. In onderstaande tekst is het artikel weergegeven, het artikel is ook terug te vinden via de volgende link.

In maart 2020 bestaat de EOA Oisterwijk (Eerste Opvang Anderstaligen), vijfentwintig jaar. De EOA is een school voor voortgezet onderwijs en maakt deel uit van scholengemeenschap 2College. Het gebouw bevindt zich op het terrein van het AZC in Oisterwijk en staat bekend als de ‘vluchtelingenschool’.

De EOA kent twee soorten leerlingen. Momenteel bestaat de helft uit AMV’ers (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen). Daarnaast zijn er de leerlingen uit de gezinnen, in het kader van gezinshereniging. De school probeert deze leerlingen, in afwachting van hun asielprocedure, zo snel mogelijk wegwijs te maken in de Nederlandse taal en cultuur. Voor leerlingen die er wat langer verblijven, is er de internationale schakelklas (ISK). Op deze afdeling worden de leerlingen voorbereid op de doorstroom naar het reguliere onderwijs.

Leerlingen en leerkrachten op de ‘vluchtelingenschool’ in Oisterwijk.

Mieke van der Loop, oud-medewerker van het eerste uur: ‘AZC Oisterwijk was het tweede landelijke vluchtelingencentrum in ons land. In Nederland zijn kinderen leerplichtig, dus moest er een onderwijsvoorziening komen voor de minderjarige asielzoekers. Omdat het onderwijs uitgevoerd diende te worden door een reguliere onderwijsinstelling, werden deze leerlingen ingeschreven op Durendael.’De school werd gevestigd in het gebouw van  Sonnevanck aan de Poirtersstraat. ‘Met hulp van mensen uit het dorp, onder wie Cees Marsé hebben we tijdens de Kersvakantie in recordtempo vijf lokalen ingericht voor onderwijs aan deze speciale groep.’ Later is de huisvesting van de school verplaatst naar het AZC-terrein.

Els Schults, anno nu teamleider van de EOA: ‘Wij proberen die kinderen zo goed mogelijk Nederlands te leren ter voorbereiding op een toekomst in Nederland en indien mogelijk al te laten doorstromen naar het reguliere onderwijs op Durendael.’ Geert Mulders, locatiedirecteur: ‘De leerlingen worden ingedeeld naar leerbaarheid. En er zijn aparte lesgroepen voor AMV’ers, omdat die hier meestal maar kort zijn. Dat vraagt om een groot aanpassingsvermogen van iedereen. Docenten weten vaak niet welke leerlingen er die dag zullen zijn. Elke week is anders.’

Gelukkig zijn er veel voorbeelden van leerlingen die goed terecht komen. Zo kreeg Hamed na de EOA en het MBO als ICT-er een stage en stroomde Hala na de EOA door naar de havo en inmiddels het vwo. Anderen hebben kleinere stapjes nodig, zo vertelt Els: ‘Een langzaam lerend meisje, dat nu een halve dag per week stage kan lopen bij het Kruidvat, gaat steeds met hele kleine stapjes vooruit.’ Ook die leerlingen zullen uiteindelijk een plek moeten vinden in de maatschappij. ‘Het zijn allemaal mensen, net als u en ik, kinderen zelfs nog, alleen hebben zij de pech dat ze op een andere plek in de wereld geboren zijn. Een gevaarlijke plek, waar ze hun leven niet zeker zijn. Daarom zijn ze hier. Wij zijn er om hen te helpen, zodat ze weer een stukje perspectief krijgen op een betere toekomst.’

Link naar de brief van 8 maart

Informatie voor leerlingen en ouders/verzorgers

Afgelopen zondag bent u door ons geïnformeerd over de genomen maatregelen en dringende adviezen rondom het coronavirus. Hiermee wilden we samen met u voorkomen dat een deel van onze leerlingen en medewerkers ziek kon worden. Ook wilden we zo ons onderwijs zoveel mogelijk waarborgen.

We zijn nu een paar dagen verder en het effect is, dat we voor zover bekend, géén medewerkers of leerlingen hebben die besmet zijn. Het effect is echter ook, dat een groot deel van onze medewerkers en leerlingen zich preventief heeft ziekgemeld. U begrijpt dat dit gevolgen heeft voor onze kerntaak: goed onderwijs en goede begeleiding bieden aan uw kinderen, onze leerlingen. Ondanks deze gevolgen zien we geen aanleiding om de maatregelen en adviezen te wijzigen. U mag erop vertrouwen dat wij de ontwikkelingen op de voet volgen en dat wij de adviezen van de deskundigen zullen naleven. Zodra er veranderingen optreden, zullen wij daar direct op reageren en u infomeren.

Dat betekent dat wij u vragen het eerder uitgebrachte advies van het RIVM voor inwoners van Noord-Brabant te volgen: zij adviseren inwoners om bij verkoudheid, hoesten of koorts de sociale contacten te beperken en dus zoveel mogelijk thuis te blijven. Er is weliswaar dinsdagmiddag aangescherpt beleid aangekondigd, maar dat betrof vooral een aantal andere zaken. Voor leerlingen blijft het bovenstaand advies overeind.

Daarom doe ik wederom een beroep op uw verantwoordelijkheid om mede te zorgen dat we de risico’s op besmetting op school zo klein mogelijk houden. En dus verzoek ik kinderen die één van de genoemde klachten hebben niet naar school te komen. Pas als de klachten 24 uur weg zijn, is het wenselijk weer op school te komen.Aanvullend vragen wij u uw kind niet naar school te sturen op het moment dat in uw gezin bij iemand coronabesmetting is vastgesteld. Wij verzoeken u deze specifieke reden bij ons te melden.

Mocht er sprake zijn van toetsen of schoolexamens dan wil ik u nogmaals geruststellen. Dat gaan we oplossen en bespreken met de betrokken leerlingen op het moment dat de situatie zich weer heeft genormaliseerd. We weten nu al dat er sprake is van verhoogde lesuitval wegens ziekmelding van collega’s. We blijven ons uiterste best doen dit tot een minimum te beperken, maar de veiligheid en gezondheid van eenieder blijft in deze natuurlijk voorop staan. Ik heb er alle vertrouwen in dat u hiervoor begrip heeft.

Ik herhaal dat er tot op heden, voor zover bij ons bekend, geen besmettingen met het coronavirus binnen onze scholen bekend zijn. Uiteraard informeren we u direct als dit wel aan de orde is in onze school, of in één van onze scholen.

Ik wens iedereen die zich niet lekker voelt een voorspoedig herstel toe en hoop dat we weer snel terug kunnen naar normale omstandigheden.

Met vriendelijke groet,

Leon Spaan
Rector 2College

 

Geachte leeerlingen, ouders, verzorgers,

Met deze brief willen wij u kort informeren over een aantal zaken die op onze scholen met betrekking tot het corona-virus speelt.

Zoals u weet, heeft gisterenmiddag de regering kenbaar gemaakt hoe zij om wil gaan met de corona-crisis en wat zij daarin verwacht van het onderwijs. Aanstaande maandag is er een overleg tussen onderwijsbesturen, de veiligheidsregio’s en de VO-raad om te bepalen of er voor de provincie Noord-Brabant andere maatregelen gewenst zijn. Mocht dat overleg leiden tot andere besluiten, dan hoort u uiteraard van ons.

Concreet betekent dit, dat wij het beleid ten aanzien van het preventief thuisblijven handhaven, zoals dat in een vorige brief aan u door ons is verwoord.

Daarnaast wil ik bij deze melden dat op één van onze scholen afgelopen donderdag 12 maart bij één van onze collega’s een besmetting is geconstateerd. De ouders en medewerkers van die locatie hebben wij direct daarover geïnformeerd en uiteraard is ook de GGD hiervan op de hoogte. Zij zal bepalen welke vervolgstappen nodig zijn, die wij vervolgens zullen opvolgen.

In geval van nieuwe besmettingen op één van onze scholen informeren wij de ouders en medewerkers van die school.

Ik hoop dat u begrijpt dat het voor ons ook ongewone en ongewisse tijden zijn waarin we met al onze medewerkers elke dag weer het beste proberen te doen voor uw zoon of dochter. Ik wil u nadrukkelijk bedanken voor het begrip dat u tot nu toe heeft getoond.

Namens de kerndirectie,

Leon Spaan
Rector 2College

 

Beste ouder(s)/verzorger(s) en leerlingen,

Ook u heeft waarschijnlijk, net als ik, vanmiddag kennisgenomen van de maatregelen van het kabinet met betrekking tot het Corona-virus. In deze brief informeer ik u, namens de kerndirectie van 2College, aanvullend op dit besluit.

Ook de 2College-scholen zijn morgen gesloten voor onderwijs. De afzonderlijke gebouwen zijn echter van 09.00 uur tot 12.00 uur open om alle leerlingen de mogelijkheid te bieden hun boeken en andere schoolbenodigdheden op te halen. Wij gaan ervan uit dat zij daarna huiswaarts keren en niet onnodig op school blijven.

Daarnaast zullen we onze school morgen en de komende weken tot nadere berichtgeving blijven openstellen voor de kinderen van de ouders die werkzaam zijn in de genoemde essentiële beroepen. Mocht dat uw kind betreffen, dan kunt u uw zoon/dochter morgen al naar school sturen. Hij/zij kan zich melden bij de receptie van de eigen school. U kunt ervan uit gaan, dat wij zorgen voor een goede en veilige opvang van 8.30 uur tot 16.00 uur. Hoe wij dat de komende tijd gaan organiseren, laten wij u de komende dagen weten.

Daarnaast gaan wij uiteraard uitvoering geven aan het genomen besluit. Wij benutten de komende dagen om te bepalen hoe wij een aantal specifieke zaken zullen organiseren.

De leerlingen die in de eindexamenklassen zitten, krijgen daarbij als eerste aandacht. Deze leerlingen moeten op korte termijn duidelijkheid krijgen. Hoe wij omgaan met een aantal praktische zaken, wordt deels bepaald door de Inspectie van Onderwijs. Van de Inspectie zullen wij naar verwachting richtlijnen krijgen met betrekking tot de afronding van de schoolexamens en de voorbereiding op het eindexamen. Wij hopen deze groep leerlingen en ouders zo spoedig mogelijk te kunnen informeren.

Tegelijkertijd gaan wij aan de slag met de aanpassingen van ons onderwijs voor alle andere leerlingen onder deze gewijzigde omstandigheden. Wij hebben al een aantal zaken intern opgepakt om tot “onderwijs op afstand” te komen, maar die moeten hun definitieve vorm nog krijgen en worden vervolgens met de leerlingen gecommuniceerd.

Omdat de hierboven genoemde zaken per school een andere invulling kunnen krijgen, verloopt de communicatie hierover na vandaag grotendeels per school. Dat betekent dat u over deze zaken per 2College-school op de hoogte wordt gebracht.

Het zijn ongewone en ongewisse tijden, vooral ook voor die mensen die door het virus besmet zijn. Ik wens hen toe dat zij voorspoedig herstellen. Ik hoop dat u en uw naasten besmetting bespaard blijft. Tot slot ik wil u danken voor uw medewerking tot nu toe en het begrip dat u naar ons toe heeft getoond.

Met vriendelijke groet,
namens de kerndirectie van 2College,

Drs. L.W.J. Spaan MME
Rector 2College

Aan alle examenkandidaten, ouders en verzorgers

Onderwerp: annuleren centraal schriftelijk examen

Beste examenkandidaten, ouder(s)/verzorger(s),

Zoals jullie mogelijk al gehoord hebben, zijn de centrale examens voor dit schooljaar geannuleerd. Op basis van de resultaten van de schoolexamens wordt er beslist of de examenkandidaten geslaagd zijn. We kunnen ons goed voorstellen dat dit nieuws niet prettig is om te ontvangen. In deze corona-crisistijd ontstaan er logischerwijs ook zorgen en onzekerheden over de toekomst van deze leerlingen.

Minister Slob: “Het doel van het nemen van deze maatregelingen is juist om examenleerlingen ondanks de coronacrisis te begeleiden naar een goede afronding en met een volwaardig diploma op zak de overstap te kunnen laten maken naar het vervolgonderwijs.”

Schoolexamens

Na de berichtgeving gisteren waarin verscherpte maatregelen werden aangekondigd, ontstond er verwarring over hoe het verbod op samenkomsten te verenigen is met het doorgaan van de schoolexamens. Met het besluit van minister Slob krijgen we als school tot 6 juni - met inachtneming van de RIVM-richtlijnen - de tijd om de schoolexamens af te nemen. Hoe wij dat als school organiseren, laten we zo spoedig mogelijk via onze afzonderlijke 2College-scholen weten. Tot 6 april gaan de geplande schoolexamens niet door.

Daarnaast volgt er op korte termijn informatie over de nieuwe zak- en slaagregeling en de herkansingen.

We begrijpen dat dit een onzekere tijd is met de begrijpelijke zorg voor leerlingen, ouders en verzorgers. Deze zorg delen wij en jullie kunnen erop vertrouwen dat we er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de leerlingen met de juiste begeleiding de schoolexamens af kunnen ronden.

Met vriendelijke groet,

Namens 2College,

Dhr. L. Spaan, rector 2College

 

Onze scholen voldoen qua ventilatie aan het vigerende Bouwbesluit. Klik hier voor een uitgebreide toelichting.

Na een turbulent schooljaar was het weer tijd voor een sportdag, op 11 oktober heeft de sportdag plaats gevonden.

De organisatoren zijn druk bezig geweest met de voorbereidingen voor de grote sportdag van EOA 2college. Om 9.00 uur staat alles klaar en iets later komt het treintje met de stoet van ruim 60 leerlingen vanaf het AZC naar Den Donk om mee te doen met de eerste sportdag.

De sportdag begon met 3 verschillende sporten/spelen en 6 gemengde teams. Vevolgens was er een korte pauze en kregen de leerlingen een versnapering. Ondertussen zijn er ander sporten/spelen klaargezet in de zaal en mochten de leerlingen kiezen tussen de verschillende activiteiten.

Het was een geslaagde middag voor leerlingen en docenten, waarbij samenwerken en plezier een grote rol speelde.

De oude telefoonnummers

Deze zijn tijdelijk nog wel bereikbaar. De beller krijgt dan voorlopig een bandje te horen met informatie over het nieuwe nummer en wordt dan doorgeschakeld naar het nieuwe nummer.

Vanaf het nieuwe schooljaar vervalt die doorschakeling en krijgt de beller alleen een bandje te horen met het nieuwe nummer.

Vanaf 1 januari 2020 vervallen de oude nummers helemaal.

Muzikale show

’s Ochtends was er een besloten bijeenkomst voor alle medewerkers. Tijdens een wervelende muzikale show door de gezamenlijke scholen werd Ad flink in het zonnetje gezet. Met hier en daar een kwinkslag naar de bijzonderheden van deze markante rector passeerden vijftien jaar leiderschap de revue. Met begeleiding van de 2College huisband zongen collega’s van alle vestigingen, ook de EOA (Eerste Opvang Anderstaligen) Ad feestelijk toe.

De highlights van 2College

Ook leerlingen gaven acte de présence. Zij boden het publiek een fraai inkijkje in de resultaten van Ondernemerschap op Durendael, Tweetalig onderwijs op het Cobbenhagenlyceum, Talentenontwikkeling op de Jozefmavo, ‘Kunskapsskolan’ op de Ruivenmavo en Leerlingbegeleiding op de Cobbenhagenmavo. De presentatie van het geheel was in handen van Ronald Verschuren en Paul Timmermans.

Symposium 'Onderwijstoekomst'

’s Middags vond er een symposium plaats voor genodigden over de toekomst van het onderwijs. Onderwijsprominenten Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad en Ingrid Verheggen gingen met de zaal in gesprek over samenwerking tussen vo-scholen in de regio, de mate waarin de onderwijs cao een keurslijf is en het belang van het opleiden van docenten in de school. Ad Poulisse verzorgde zelf een prikkelende inleiding op deze drie thema’s.

Koninklijke onderscheiding

Aan het eind van de middag volgde er nog een mooie verrassing voor Ad. Als blijk van waardering  voor al zijn inspanningen voor het onderwijs in de regio en voor zijn jarenlange inzet als vrijwilliger in verenigingsverband kreeg hij door burgemeester Hans Janssen van Oisterwijk een lintje opgespeld. Hiermee mag Ad Poulisse zich officieel Ridder in de Orde van Oranje-Nassau noemen.

Nieuwe rector

Per 1 september 2019 is Leon Spaan in dienst getreden als nieuwe rector van 2College. Hij neemt het stokje over van Ad en zal de 2College scholen verder leiden op het pad van goed onderwijs. Wij wensen hem daarbij heel veel succes!