Uitslag scholierenverkiezingen Tweede Kamer 2023

Vooruitlopend op de échte verkiezingen werden ook weer scholierenverkiezingen georganiseerd. Voor deze 30ste editie bracht een recordaantal van 143.991 scholieren en mbo-studenten op 397 scholen hun stem uit. Een fantastisch aantal jongeren heeft daarmee kennis gemaakt met de verkiezingen en het stemmen. Ook op de Jozefmavo is door alle leerlingen die dat wilden, gestemd op een politiek partij in ons tijdelijke stemlokaal op het GAMMA-leerplein.

Net zoals landelijk, is ook op onze school de PVV dit keer de winnaar. Op de tweede plek staat de VVD. Met slechts 2 stemmen minder volgen de partijen D66, SP en Forum voor Democratie. En vlak daaronder de Partij voor de Dieren. De top 6 wordt afgesloten met de partijen Groenlinks/PvdA en Denk. De volledige uitslag van onze school kan u vinden op Historie verkiezingsuitslagen - Scholierenverkiezingen.  De landelijke uitslag is te zien in dit filmpje en in het overzicht.

Voor meer informatie over de verkiezingen op onze school:

2College Jozefmavo

tav. Mathijs van Gestel, docent maatschappijleer