Activiteitenweek ‘goed burgerschap’ voor klas 1

Maandag 25 maart start de activiteitenweek voor klas 1. Het thema is ‘goed burgerschap’. Leerlingen zullen tijdens deze week voornamelijk locaties buiten de school bezoeken. Leren doe je namelijk niet alleen op school, maar ook in de wereld om ons heen. De wereld is ons klaslokaal, zoals wij zeggen.

Wij - de Jozefmavo -  vinden dat een goed burger kennis heeft over, respect heeft voor en tolerant is naar andere mensen en hun culturen. We starten deze week daarom met een wereldfestival over culturen en cultuuruitingen. Ook gaan we 3 belangrijke gebedshuizen bezoeken: de kerk, moskee en synagoge. In samenwerking met de lokale parochie zal een gastles gegeven worden over het verband tussen vasten/ramadan en Pasen, en we gaan een indrukwekkende film bekijken over de negatieve effecten van discriminatie en racisme.

Omdat wij vinden dat een goed burger meeleeft met mensen die het minder hebben, halen we ook geld op voor de Tilburgse Speelgoedbank met een sponsorloop en brengen we een bezoek aan de Tilburgse Voedselbank. Om te kunnen begrijpen wat er kan gebeuren als mensen niet tolerant zijn, gaan de leerlingen op zoek naar sporen van de Tweede Wereldoorlog in ons eigen Tilburg. Tot slot vieren we onze democratie en vrijheid, door een bezoek te brengen aan de gemeenteraad in het stadhuis.

We wensen de leerlingen heel veel leerplezier en ontdekkingen toe tijdens deze uitdagende week!