Burgerschap

Op 2College bevorderen we doelgericht actief burgerschap, zodat onze leerlingen zich ontwikkelen tot burgers die zich thuis voelen op school, in de  samenleving en de wereld. Met ons onderwijs bevorderen wij de basiswaarden van de democratische rechtstaat en de kennis, houdingen en vaardigheden die daarbij van belang zijn. Bij het uitdragen van de drie onderwijskundige principes ‘2Meet 2Learn 2Grow’ is de rol van de medewerkers essentieel.

Burgerschapsvorming begint in de klas, bij leerlingen die in de les actief bezig zijn en meer verantwoordelijkheid leren dragen. Het is aan docenten om betekenisvolle situaties te creëren, waarin leerlingen betrokken zijn, ervaringen opdoen en zich verantwoordelijk voelen voor elkaar. Het  onderwijspersoneel en onderwijsondersteunend personeel vervult hierbij een voorbeeldfunctie. Vestigingen geven zelf richting aan de uitvoering van  burgerschapsonderwijs, passend bij de visie, missie, leerlingpopulatie en leerklimaat.

In het licht van onze brede maatschappelijke opdracht gaat burgerschapsonderwijs op 2College EOA Oisterwijk zowel over inburgeren als over goed  burgerschap. Leerlingen leren hoe het er in Nederland aan toe gaat en leren respect te hebben voor verschillen die zij zelf ervaren en/of tegenkomen door contacten met anderen. Wij leren leerlingen zich positief te verhouden tot onze normen en waarden. We hebben een aanbod dat bijdraagt aan het  bijbrengen van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtstaat. Daarnaast ontwikkelen wij de sociale en maatschappelijke competenties van onze leerlingen. We geven onze leerlingen een basis waarop ze op langere termijn gefundeerde keuzes kunnen maken voor bijvoorbeeld studie en beroep.

Het bevorderen van burgerschap en integratie heeft ook te maken met hoe leerlingen binnen en buiten de lessituaties omgaan met ongewenste  opvattingen en hoe deze wel of niet geuit mogen/kunnen worden. Taalgebruik, gedragingen, houdingen van leerlingen en medewerkers ten opzichte van elkaar, geven een beeld van de leefgemeenschap en het klimaat op 2College EOA Oisterwijk.

Voor 2College EOA Oisterwijk ligt in het onderwijsprogramma de nadruk op persoonsvorming én socialisatie. Burgerschap kan in onze ogen niet worden  gezien als een apart onderdeel binnen ons onderwijsaanbod; het is een rode draad binnen ons hele curriculum en wordt daarmee uitgedragen zowel binnen als buiten het klaslokaal.

Gezien de aard van de school en van de populatie richt 2College EOA Oisterwijk zich met name op:

  • Taalverwerving en communicatie: het leren van de Nederlandse taal om effectieve communicatie en begrip te vergemakkelijken.
  • Ondersteuning en begeleiding bij de aanpassing aan de Nederlandse maatschappij: inzicht in de algemene waarden en normen en de ontwikkeling van een passende houding daarin.
  • Stimuleren van empathie en het verwerven van sociale competenties: het leren om respectvol te communiceren, conflicten op te lossen, samen te werken  en empathie te tonen ongeacht verschillen in achtergrond, cultuur of overtuigingen.
  • Verwerven van kennis over de Nederlandse maatschappij, cultuur, democratie, inclusie en sociale integratie: het bevorderen van vriendschappen, teamwerk en samenwerking tussen onze leerlingen onderling en leeftijdsgenoten van andere onderwijsinstellingen.