School

2College scholengroep

2College Waldorfstroom is onderdeel van 2College scholengroep, die leerlingen een sterke basis biedt om succesvol te zijn op school, in hun vervolgopleiding en in de samenleving. Dit doen we door een positieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van elke leerling. De leerlingen leren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor wat ze leren en hoe ze leren.

Binnen de scholengroep werken we aan de hand van de uitgangspunten: 2Meet 2Learn 2Grow. Deze drie onderwijsprincipes geven richting aan ons handelen.

2College maakt, samen met 33 andere middelbare scholen in Noord-Brabant, deel uit van vereniging Ons Middelbaar Onderwijs.

Missie en visie 2College Waldorfstroom

We gaan uit van het antroposofische wereldbeeld. De mens bestaat uit lichaam, ziel en geest, die zich fasegewijs een leven lang blijven ontwikkelen. Vanuit dat wereldbeeld hebben we aandacht voor het gevoelsleven, de creativiteit en het cognitieve leren van onze leerlingen. We bieden eigentijds onderwijs, gefundeerd op het oorspronkelijke leerplan van de vrijeschool. We bieden een gevarieerd onderwijsaanbod in samenhang met de omgeving;  onderwijs dat de persoonlijke ontwikkeling en eigenheid van de leerling stimuleert. Een leeromgeving met oog voor leef- en leerklimaat en een open blik naar de wereld.

Kernwaarden 2College Waldorfstroom

Kernwaarden geven ons concrete handvatten voor ons dagelijks handelen en leggen de basis voor verbinding met elkaar, zowel intern als extern. De kernwaarden van waaruit wij te werk gaan zijn hoofd-hart-handen, authentiek, verbonden en creatief.

Hoofd, hart, handen
Onderwijs met aandacht voor een brede ontwikkeling. In de vormgeving van het onderwijs kiezen wij voor het aanspreken van een combinatie van hoofd, hart en handen. Het gaat niet alleen om het weten, maar ook om het voelen, beleven en doen. En dat geldt voor alle aspecten van het onderwijs. Hierdoor ontstaat een evenwichtige ontwikkeling van de gehele mens. In de lessen, maar ook in het dag- en weekritme zorgen we voor structuur en brengen we balans tussen weten, voelen en doen.

Authentiek
Op onze school staat het ontdekken van je eigenheid centraal. Met authenticiteit bedoelen we de echtheid en het karakter die elke leerling uniek maken. We moedigen leerlingen aan om trouw te blijven aan zichzelf binnen de kaders van onze gemeenschap. Vrijheid betekent bij ons de ruimte krijgen om te ontdekken wie je bent, binnen duidelijke grenzen en met verantwoordelijkheid. Zo bevorderen we zelfsturing en karaktervastheid en helpen we leerlingen te groeien tot zelfstandige persoonlijkheden die vanuit hun eigenheid een bewuste bijdrage leveren aan de wereld om hen heen.

Verbonden
Wij hechten veel waarde aan verbondenheid – met elkaar, met de wereld en met wat groter is dan onszelf. We willen dat leerlingen de levende samenhang tussen mens, natuur en cultuur ervaren. Daarom besteden we aandacht aan de seizoenen, aan menselijke waarden die in verschillende culturen herkenbaar zijn, en aan de spirituele dimensie van het leven: het besef dat ieder mens deel uitmaakt van een groter geheel.

Creatief
Bij ons op school is er veel ruimte voor je denken en je doen. Dat vraagt niet alleen inspiratie, maar ook discipline en oefening én het loslaten van puur resultaatgericht denken. We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen met woordbeoordelingen, zodat groei en inzicht zichtbaar worden. Ons doel is om jongeren op te voeden tot creatieve, initiatiefrijke en vrijdenkende mensen, die hun ideeën durven om te zetten in actie. Daarvoor bieden wij een veilig en stimulerend leerklimaat waarin zij zich kunnen ontplooien.