Vaklessen
Elke leerling van 2College Waldorfstroom volgt de vaklessen Nederlands, Engels, Duits, Frans, wiskunde, burgerschap en digitale vaardigheden. We bieden instructie en opdrachten gedifferentieerd aan en werken gedeeltelijk op de laptop in digitale methodes. Omdat we alle niveaus aanbieden, mag het leer- en werkniveau van een leerling per vak en zelfs per thema binnen een vak verschillen. De schoolvakken geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde en scheikunde worden intensief aangeboden in het periodeonderwijs.
Burgerschap
Op 2College Waldorfstroom willen we leerlingen helpen zich te ontwikkelen tot bewuste, betrokken mensen die actief bijdragen aan de samenleving. Burgerschapsvorming draait om houding, inzicht en vaardigheden: weten wie je bent, waarvoor je staat en hoe je met anderen samenwerkt.
We gaan uit van drie uitgangspunten:
– Iedereen is gelijkwaardig en door naar elkaar te luisteren kunnen we samen oplossingen vinden.
– We dragen bij aan onze leefomgeving en nemen daarvoor verantwoordelijkheid.
– We handelen vanuit onze eigen waarden en normen.
We willen leerlingen niet vormen naar één ideaal, maar leren reflecteren op hun eigen overtuigingen en die van anderen. Zo ontwikkelen zij een open blik en een innerlijk kompas om bewuste keuzes te maken.
Burgerschap krijgt bij ons aandacht in alle vakken en in onze binnen- en buitenschoolse activiteiten. Daarnaast is er wekelijks een lesuur burgerschap, waarin ook levensbeschouwing en wereldoriëntatie aan bod komen. In het periodeonderwijs verbinden we de lesstof steeds met de wereld van nu, zodat leerlingen zien hoe hun kennis en vaardigheden betekenis krijgen in het dagelijks leven.
Digitale vaardigheden
We leren onze leerlingen op een veilige en bewuste manier omgaan met digitale middelen. In het vak DIVA (Digitale Vaardigheden) ontwikkelen zij ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en zorgvuldig brongebruik. Zo leren leerlingen digitale middelen op een verantwoorde manier in te zetten voor hun eigen leerproces.