We blikken hierop terug met klas 1d.
Waarom hebben we mee gedaan met dit project?
Hein: omdat het belangrijk is dat we stoppen met het plastic weg te gooien. Omdat het anders in de zee komt en als het in de zee komt gaan er dieren dood want dieren denken dat het voedsel is.
Daarom deden wij dit project: om te kijken hoe je met het plastic wat niet wordt gebruikt andere dingen kunt maken.
Het project begon met een rommelroulette:
Sophie: een soort casino met vragen over de natuur en hoelang het duurt voordat afval weg gaat. We hadden 2 opties de rode kaart en de groene kaart.
Ze draaide aan het rad met het balletje om te bepalen wie de vraag niet hoefde doen of wie er terug mocht in de race. Als je af was dan moest je je fiche op een nummer zetten.
Kwam het balletje op jouw nummer dan mocht je terug in het spel.
De ontwikkel-les:
Izaak: De ontwikkel-les begon met een filmpje die uitlegde wat je kan doen met restafval.
In dat filmpje werd er uitgelegd hoe broodtrommels handiger zijn dan zakjes, en dat wij, als klas, in die les een idee zouden bedenken en tekenen. We konden kiezen uit belonen, bewustmaken, ontwerpen, ontwikkelen en recyclen. Voor onze klas werd het belonen: dat betekent dat wij allemaal iets moesten gaan maken waar je een beloning voor zou krijgen. Er waren veel originele ideeën, waaronder een boom met een belonings-apparaat ingebouwd, of een prullenbak op wielen die door de stad heen zou rijden
Het project zelf: een prototype maken.
Hein en Mohamed de winnaars van het prototype: het prototype was leuk omdat we een uitvinding moesten maken over wat een slimme uitvinding is wij hadden een uitvinding ‘’recycle voor smiley’’ met de uitvinding hadden wij gewonnen. Het was een project over wat je allemaal kunt doen met plastic dat je niet meer gebruikt. Het was erg leuk en we hebben ook nog wat geleerd!