Open Avond Jozefmavo druk en gezellig

Leerlingen uit groep 8, maar ook uit groep 7, groep 6 en hier en daar liep zelf een nieuwsgierige  groep 5-er, wilden wel eens ‘live’ ervaren hoe het eraan toe gaat op de Jozefmavo.

“Wat is het hier lekker ruim en licht en schoon!”

Supertrots is het Jozefteam op het nieuwe schoolgebouw. Dat is in augustus 2017 in gebruik genomen. Veel glas, veel licht. Een flink aantal lokalen heeft  grote glazen schuifpuien. Zo kan het lokaal naadloos aansluiten op het leerplein. Alle lokalen zijn gegroepeerd rond één van de in totaal vier leerpleinen. Er is een talenplein, een bètaplein, maar ook de zaakvakken hebben een eigen leerplein. Daar kunnen leerlingen tijdens hun les zelfstandig of in groepjes met de verwerking van de lesstof bezig zijn. Op de eerste verdieping, waar ook de ingang van de school is, vind je geen leerplein, maar een sfeervolle aula. Daar kun je niet alleen pauzeren, maar die blijkt ook een prima plek te zijn voor het brugklasfeest, het Jozeffeest en alle andere feesten die op de Jozefmavo plaatsvinden.

 “Ik heb net even met een van jullie leerlingen gepraat. Wat een leuk joch! En hij was zo enthousiast aan het vertellen over hoe het allemaal werkt bij Engels! Die leerlingen van jullie zijn echt trots op hun school!”

Overal lieten Jozef-leerlingen de bezoekers zien hoe het werkt bij ieder vak. Zo werden er proefjes gedaan bij NGT, kon je op de laptops meekijken bij het vak mediawijsheid, een Words-Kahoot winnen bij Engels en zag je heel wat rood aangelopen hoofden bij gym. ‘Actief sfeerproeven’ heet dat op de Jozefmavo.

“Iedereen wil je helpen én iedereen is heel eerlijk. Lekker no-nonsense. Daar hou ik wel van.”

 “Jullie staan er ook wel om bekend dat jullie goed naar de individuele leerling kijken. Dat kan mijn dochter goed gebruiken!”

De Jozefmavo is er trots op een kleine school te zijn waar iedereen elkaar kent en de lijntjes kort zijn. Er is inderdaad oog voor iedere leerling, voor wat er nodig is om het leerproces van de leerling zo succesvol mogelijk te laten zijn. Dankzij de inzet van laptops is er veel meer maatwerk mogelijk. 

“Hoe is de verhouding werken op de laptop en werken met boeken?”

Komend schooljaar is het derde jaar dat alle eersteklassers een laptop hebben en steeds meer vakken gebruiken de laptop in hun lessen. Maar leren blijft op de Jozefmavo ‘blended learning’: de laptop wordt ingezet wanneer die een meerwaarde heeft, maar ook ouderwets schrijvend leren en bladeren door een boek biedt een meerwaarde en blijft dus op de Jozef gewoon behouden. Sommige vakken gebruiken een volledig digitale methode, Engels en Mediawijsheid bijvoorbeeld. Andere vakken werken met boeken en werkboeken. Maar daar kunnen leerlingen wel ook bij digitale oefeningen en opdrachten als verdieping. Soms kunnen leerlingen zelf de keuze maken: werk je liever met boek en schrift of op je laptop? Tel daarbij de diversiteit aan werkvormen en het wordt al snel duidelijk dat variatie troef is. 

“Het is wel erg druk hé?! Dat loten… hoe zit dat eigenlijk?”

De Open avond werd goed bezocht. Meer dan 600 leerlingen kwamen kijken en zo'n 230 hebben zich al opgegeven voor de snuffelmiddagen. “We hebben wel 2000 handen geschud!” vertelt directeur Frank Kraus, “Zouden er meer dan 140 leerlingen zich aanmelden, dan zullen we moeten loten….. ons gebouw is niet berekend op meer dan 600 leerlingen. Maar we verwachten nog steeds dat loten niet nodig zal zijn, hoor. Het is écht een laatste redmiddel.”

Rond kwart over 9 liepen de laatste bezoekers de deur uit. “Ik vond het vet gaaf! Volgend jaar kom ik weer!”

Afdelingen

Onderbouw

In de onderbouw zitten 277 leerlingen verdeeld over 10 klassen. Meneer Timmermans is de teamleider en mevrouw Oreel de coördinator. 

 

Bovenbouw

In de bovenbouw zitten 304 leerlingen verdeeld over 12 klassen. Meneer Van Gestel is de teamleider en mevrouw Van Oosterwijck de coördinator.