Loopbaanleren bereidt leerlingen voor op profiel- en vakkenkeuze

In de week van 21 maart kregen alle tweedejaars vmbo-leerlingen praktische voorlichting over de profielen en de beroepsgerichte keuzevakken. De hele week staat in het teken van loopbaanleren: ervaringen opdoen, interesses wekken en talenten ontdekken.

Het werkveld verkennen

Op maandag kregen de leerlingen voorlichting over de profielen en de vakken. Dinsdag stonden de keuzedelen centraal. Woensdag en donderdag liepen de leerlingen mee met een beroepsbeoefenaar en brachten zij een bezoek aan een mbo-school. Op vrijdag vonden de afsluitende workshops plaats op Durendael met als klapper 'The Big Mo' theatershow.

Een weloverwogen keuze voor het mbo

‘Het uiteindelijke doel is leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op hun beroepsopleiding op het mbo,‘ vertelt Addie Hermans decaan vmbo. ‘Wat past bij mij? Waar ben ik goed in? Wat vind ik leuk? Met deze projectweek in klas 2 willen we hiertoe een eerste aanzet geven’

Profielen en keuzedelen in de derde, hoe zit dat?

Vmbo-leerlingen van basis en kader kiezen in het derde jaar hun profiel. Op Durendael bieden we de profielen Zorg en Welzijn en ‘Economie en Ondernemen’ aan. Daarnaast kiezen leerlingen in leerjaar 3 nog drie extra beroepsgerichte keuzevakken. Daarbij hebben ze keuze uit een breed palet waarin alle sectoren vertegenwoordigd zijn. Leerlingen krijgen zo de kans zich zo breed mogelijk te oriënteren.

Praktijk op g/t

De g/t leerlingen maken in klas 2 nog geen profielkeuze, maar moeten al wel een kleine vakkenkeuze doen. Uit vijf vakken nemen ze er drie mee naar leerjaar 3. Uniek op Durendael is dat ook de g/t leerlingen drie beroepsgerichte keuzevakken volgen in klas 3. Zo ontstaat een mooie samenwerking, waarbij leerlingen met en van elkaar leren.